SZERETETTEL ÜDVÖZLÜNK A HEGYEK VÁNDORA EGYESÜLET HONLAPJÁN!

2018-as túráink

gallery/hármashegy45
gallery/tenkes-túra34

2018.01.01.

Tenkes-túra

2018.01.14. Hármashegy

Szurdokszerű úton haladva közeledtünk a Csodabogyó tanösvényen található Tenkes hegyi kilátóhoz. Innen szépséges panoráma nyílt  az előző nap látott Siklósi várra is. Az illatos hunyorok már kinyíltak a hegyoldalban! Majd a meglepően jó állapotban lévő Pyber-kunyhót érintve célba vettük a Tenkes csúcsát.

Bár napsütéses időt jósolt a meteorológia a mai napra és időnként kikacsin(t)gatott a bágyadt napsugár a felhők mögül, azért heves hóesésben is volt részünk. Többször is jártunk már ezen a gyönyörű vidéken, ennek ellenére tartogatott meglepetéseket ez a túranap. A méltán híres Áji-vízesések felé indultunk el Ájból, és a hólepte-romantikus Áj falucska (Hacava) érintésével értük el a ködös-felhős időben néha-néha titokzatosan eltűnő Szádelői-völgy szikláit. Talán szerencsénk volt, hiszen minden kilátóponton megmutatta magát - némi várakozás után - a hatalmas méretekkel büszkélkedő szurdokvölgy. Öröm volt ma itt kalandozni!

Lelkes és kitartó csapattal indultunk útra a Debrecenhez közeli Erdőspuszták világában. A kis csapat tagjai minden természeti szépségre felfigyeltek, amivel az utunk során találkoztunk. A mohás erdőrészre, a különféle gombákra, a különlegesen vöröses törzsű fákra, az utunkat elálló lovakra, a zöldellő fűre, a Hármashegy valódi hegyi hangulatú bájára, a sok-sok vadnyomra, a panorámára a kilátókból. A borongós idő ellenére jó hangulatban töltöttük a mai túranapunkat, jókat ettünk, ittunk, cappuccinoztunk. Gratulálunk Rózának, Julikának, Pirosnak, Gabinak és Attisnak a teljesítményéhez és kitartásához! :)

Debrecen környékén sétáltattuk meg magunkat és az egyesületünk új "tagját" Nérót, aki a többiekhez hasonlóan hősiesen állta a sarat. A szép alföldi erdők között jó helyeket fedeztünk fel és találtunk tarka sáfrányt, ami csodaszép kis virág. Alig észrevehetően bújt meg az erdő mélyén és lepett meg bennünket. A Mézeshegyi-tónál pihenőhely várta a megfáradt vándorokat, remek hangulatú hely a tó környéke.

Legéndről a Prónay-kilátó felé haladva ápolt, rendezett hegyoldalak, túrautak fogadtak bennünket. Jó volt megpihenni a legéndi-panorámás helyre állított padnál. Néhol a járművek miatt teljesen járhatatlan utakat kerülgetve jutottunk el a Romhányi-hegyen, a Kecske-kövön emelkedő, körpanorámás kilátóhoz, ahonnan lélegzetellálító messzeségbe lehet ellátni. Érkezésünkkor egy motoros csapat tette zavaróan hangossá az egyébként nyugodt természeti környezetet, de szerencsére hamar továbbálltak.  A szebb napokat látott Kékesi-vadászház mellett elhaladva Alsópetényre érkeztünk, bejártuk a szép kis falu minden zegét-zugát és a helyi fogadóban elfogyasztott szörnyen rossz kávé után a Cser-tó felé hagytuk el a települést. A Legéndi-kilátó érintésével érkeztünk meg kiindulási pontunkoz.

2018.01.20. Szádelő

gallery/nyito

2018.01.28.

Bükki barlangkereső kaland

Hóesés utáni napon a Debreceni Erdőspusztákat vettük célba. A Fancsikai-kilátótól indultunk és ehaladtunk a Fancsika 2. mellett. A puszta útjait róva, előfordul, hogy cseppet sem barátságos tanyasi kutyákkal találjuk magunkat szembe! A Bodzás-tavat is útba ejtettük a szépen felújított, 25 méter magas, hétszintes Hármashegyi-kilátó felé haladva. A kicsit sem barátságos időjárási viszonyok között értük el az alföldi viszonylatban szép környezetben elhelyezkedő fakilátót.

Igen messze elláttunk a magaslatról, Hajdúhadház, Vámospércs, Debrecen panorámája is elterült előttünk.

Egy általunk keresztül-kasul bejárt hegység lejtőit tapostuk ma sokat látott bakancsainkkal. A Bükköt céloztuk meg és Kácsról indulva első pihenő pontunk az olyannyira szeretett Farkas-kő volt, ahonnan madártávlatból tekinthettünk le a hófoltos hegyekre. Jelzetlen úton haladva kerestük fel ezt a gyönyörű, eldugott barlangot, amely elbűvölt bennünket hatalmas méretével, a fenséges kilátással, a kis kőből faragott padjával. Megmásztuk a közeli hegycsúcsot, majd visszaereszkedtünk a kiindulási pontunkhoz.

Igen régen túráztunk már a Zemplénnek ezen a csodálatos részén. Fagyos idő köszöntött ma ránk, de szerencsénkre szépen sütött a nap! A jegesen süvítő szél a kitett helyeken hordta a havat és ezeken a területeken térdig süllyedtünk bele. A Pálos kolostorrom felé vezető úton kétszer kellett átkelnünk patakon, ami nem is volt olyan egyszerű feladat! A Potácsháznál keresgettük az alkalmas helyet, aztán feltűnt egy híd is, de addigra már átverekedtük magunkat a jeges vízen. Az Amadé-vár felé hófúvásos részen, magas hóban kellett taposnunk, de gyönyörű panoráma tárult elénk a kilátópontról, szóval megérte a bírkózást... Jó csapat, szép hely, jó hangulat! Így érdemes túrázni!

Szuhogy településről indultunk mai túránk megtételére. Elsőnek Csorba-kő vár romjait cserkésztük be, ami nem sok látnivalót tartogat, de errefelé járó természetjárónak érdemes felkeresni. A vártól a Rudabányai-tavat kerestük fel, ami nagy változásokon ment át a turizmus fejlesztésének hatására. Új látogatóközpont, kilátóhelyek és pihenők teszik vonzóbbá az amúgy is szép környezetet. A Telekesi kápolnánál a fotózás nem maradhatott ki! A Telekes-völgy izgalmas patakátkelései és hídépítés után érkeztünk meg az Ördög-gát-lyuk barlanghoz, majd az Ördög-gáthoz, ami szép vízeséssel ajándékozza meg az errefelé járót. E varázslatos-hóvirágos völgyből kikapaszkodva a Bódva-vögyének településeire és távolabbi tájakra is volt szerencsénk rálátni. Ismét szép túrával lettünk gazdagabbak!

Amit a mai túranap nyújtott nekünk:

virágok tömkelege (tavaszi hérics, pirosló hunyor, keltikék, kankalinok, salátaboglárka, tüdőfű, hóvirág, stb.), csodálatos táj a Dunakanyar és a Visegrádi-hegység panorámájával, az ébredő természet csodája, júdásfül gomba, gyönyörű napsütéses idő, barlangok, klassz túrautak, megáradt patak, sokféle érdekes állat (még egy vörösbegy is megmutatta magát!), különleges fűmező...

Ez az egyik hazai táj, ami mindig jó választásnak bizonyul! :) Nekünk legalábbis biztosan!