HEGYEK VÁNDORA EGYESÜLET

Főoldal      Teljesített túráink      2016-os túráink

2016-os túráink

"Kilátó túrák IV."- Lillafüred (2016. december 11.)
Magyarország kilátóinak felfedezésére indított sorozatunk újabb állomásán Lillafüredet vettük célba és fedeztük fel, milyen arcét mutatja, ebben a fagyos-ködös időben. Magyarország legnagyobb függőleges esésű, mesterséges vízesése (20 m) félig megfagyott pompájában fogadta az arra járó bámészkodókat. A Bükkszentkereszt fölött magasodó kilátó felé igyekezve a kezdetben sejtelmes ködbe burkolózó erdők lassan-lassan napfürdőt vettek, majd a kilátó közelében már erős széllel repkedő jeges eső csapkodta az arcunkat.

"Kilátó túrák II. - Csóványos - Börzsöny (2016. november 20.)
Várakozással indultunk a már néhányszor meglátogatott és nemrégiben felújított kilátóhoz a Csóványoson. Ködös időben tettük meg a gyönyörű túrautat a csúcsra, ahol kellemes meglepetéssel fedeztük fel a teljesen megújult, eredetileg geodéziai tornyot. Ismertető táblákkal, padokkal gazdagodott az építmény, ahonnan mesés kilátás lenne tiszta időben. Most azonban a köd meggátolt ennek élvezetében, ráadásul fagyos szél nehezítette a fenntartózkodást. Egy-egy pillanatra azonban kibújtak a hegycsúcsok, így a kitartásunk meghozta jutalmát.

"Lazulás Horvátországban" (2016. október 29-november 01.)

Egyesületünk 4 tagja fantasztikus, élményekkel teli 4 napot töltött déli szomszédunknál. Túra, napozás, a bátrabbaknak fürdés, felfedezés, esti városnézés szerepelt a programban. Megismertünk egy horvát szokást is. A gyerekek október 31-én este csapatokban járják a várost és minden házhoz bemennek. Édességet, gyümölcsöt várnak a kosárkájukba.

Prosiecka-szurdok, Prosecné, Kvacianska-szurdok - Kócs-hegység (2016. szeptember 25.)
Háromnapos szlovákiai kalandozásunk utolsó túráján becsületesen megizzasztottuk magunkat, de cserébe sok-sok szépséggel ajándékozott meg bennünket a Kócs-hegység. A többség által túracélpontul válaszott Prószéki-szurdok és Kvacsan szurdoka mellett a Prosecné hegycsúcsot választottuk végső célpontul és küzdöttük fel magunkat ide, a helyenként igen nehezen követhető utakon. a medveürülék, -lábnyom és közeli brummogás valószínűsítette, hogy a medve(k) a közelünkben tartózkodnak, ezért igyekeztünk magunkat észrevetetni a félelmetes ragadozókkal. Szerencsére sérülések nélkül úsztuk meg a kétszemélyes kalandot és ismét gazdagodtuk a világ egy újabb piciny szegletével!

Sutovsky vízesés, Likava vára- Szlovákia

(2016. szeptember 24.)

Háromnapos szlovákiai utunk közepére egy lazább napot iktattunk be várlátogatással és egy gyönyörű vízesés megcsodálásával. Likavka vára okozott némi csalódást, hiszen a belépőjegyért mindössze egyetlen toronyba lehetett felsétálni az egyébként monumentális várromban. Viszont igazán kedves fogadtatásban volt részünk és kaptunk magyar nyelvű leírást is.  A toronyban elhelyezett ismertető táblákon azért szívfacsaró volt olvasni történelmi személyiségeink szlovákosított neveit, köztük a kedvencemet is átkeresztelték Frantisek II. Rákóczinak.

Ostrá-Tlstá- Szlovákia

(2016. szeptember 23.)

Régóta dédelgetett álmunk vált valóra, hogy a Nagy-Fátrába is beléptünk a bakancsainkkal. Az OSTRÁ sziklás-zöld látványa belopta magát a szívünkbe, de a fotók közel sem adják vissza a valóság mesés hangulatát. A csúcsra vezető lépcsőkön jó lenne minden nap sétálni! A lépcső tetején egy sziklaablakon léphettünk át a sziklavilágba. Leírhatatlan élmény!
Igazi szülinapi ajándék sikeredett a mai napra, emlékezetes marad.

Fehér-tavi-csúcs - Magas-Tátra
(2016. június 18.)

A Magas-Tátra idei első látogatható hétvégéje sokakat csábított a sziklák közé. Nem indokolatlanul, szép volt az idő és a hó is már csak nyomokban uralkodik a kövek szürkeségében. (Ott viszont még akár 50-100 cm mélységben.) Egyesületünk 8 tagja vágott neki a 4.-ként jegyzett tátrai csúcsunknak, ketten a mesés természeti környezetben fekvő Zöld-tavi menedékháznál maradtak. Az izzasztó hegyi menet a menedékház után következett, innen 700 m szintemelkedést kellett leküzdenünk az elképzelhetetlenül szép panorámát nyújtó sziklacsúcsig. A csúcsfotónkért hálásak vagyunk a szlovák túrázónak!

"Kígyós kalandok"- Cserépfalu

(2016. június 05.)

Állatokban bővelkedett ez a túránk, na nem olyan városi kétlábúakban, hanem igazi vadállatokban. A sünivel kezdődött az egész, sokáig, nagyon türelmesen állt modellt, amíg eltaláltam a megfelelő beállítást. A hatalmas kígyó (esetleg sikló), ami egy bokor ágára feltekeredve napozott, már nem volt ilyen türelmes. Az ág apró mozdítására, hirtelen tovacsusszant. Ennek a kb. másfél méteres példánynak a kicsinyített mása (a fején két oldalon két sárga folttal) az úton pihengetett, de még le sem tudtam fotózni, máris eliszkolt. Szarvasbogarakban sem volt hiány, egy nőstényt és két harcos hímet láthattunk. Egy túlméretezett csupaszcsiga is megmutatta magát, de az előzőektől eltérően nem túl nagy sikerrel. Kullancsot ma is sokat sikerült összeszednünk, 8 darabot kettőnknek. A tavalyi táborra emlékezve nosztalgiáztunk egy kicsit Cserépfaluban és a Mész-patak szurdokában. Gyűjtöttünk egy kis vargányát vacsorára és a túra vége felé egy páratlan szépségű, védett turbánliliom is feltűnt az erdő mélyén.

Kő-völgy tanösvény - Cserépváraljai kör

(2016. május 29.)
Most szinte a teljes hosszán végig mentünk az "új" túraútnak, hiszen Kácsról indultunk és Cserépváraljáról visszatértünk Kácsra. Körülbelül 17 km volt a távunk. Nagyon szép helyeket érint a tanösvény, sok mesés réttel, érdemes rajta végiggyalogolni! A Bükk egyébként is gyönyörű, ebben az időszakban pedig tele van virágokkal. Ezen a túrán sikerült szarvasbogárral is találkozni, szépséges példányt kaptunk lencsevégre. Valószínűleg ebben az időszakban inkább a levegőben tartózkodnak, a mi példányunk is éppen felszállni készült a fotó előtt. Készüljetek kedves gyerekek! Hamarosan végigviszünk benneteket a játékon, ami a tanösvényhez kapcsolódik és a túrán persze!

"Lazulás Tiszacsegén" (2016. május 28.)

Nyár, finom disznópörkölt bográcsban, jó társaság, Tisza part, virágok, fecskék, séta, fagyizás. Más nem is kell egy jó kis májusi szombathoz!

Köszönet Helgának és Zolinak a szép napért!

"Bükk Vándora 30" (2016. május 21.)
Kora hajnalban ébredtünk és bár a Bükk viszonylag rövid utazással elérhető, tudtuk, hosszú út vár ma ránk. Egy ideje, már kész volt e túra terve, végre elindulhattunk madárcsicsergős ösvényünkön. Az út elején akác bódító illatával simogatott a  meleg májusi szellő és mivel jelzetlen úton haladtunk jó darabig, őzeknek, vadmalacoknak és nyuszinak is örvendhettünk. A napos részeken az idei első erdei szamócáinkat kóstolhattunk és szebbnél szebb, eddig még nem látott virágokat csodálhattunk meg. A jelzetlen ösvényekről a "bükki kék" járatlan csapására fordultunk. Hatalmas aljnövényzetben haladtunk a "virágzó völgyig", ahol holdviolák és a Bükkben bennszülött, védett Vrabélyi estike édes illata terjengett a meleg levegőben. A csend lélekmelengető volt körülöttünk, olyan igazi "Hegyek Vándora" érzés, amiért mindig érdemes elindulni, elviselni a hajnali álmosságot és az itt-ott nyomó bakancsot! Ez visz tovább az úton, akkor is ha már nagyon fáradt vagy és sajog...

"Csajok a csúcson" - Mátraverebély-Szentkút, Hollókő

(2016. április 30.)

Kulturális élményben, túrában, gasztronómiai élvezetekben, gyönyörű cserháti panorámában is volt részünk ezen a napfényes túranapon. Szentkútnál megnéztük a Szent László-hasadékot, ittunk a források vizeiből, megcsodáltuk a Remetebarlangokat és a fenséges kilátást a barlangtól. Hollókőről indulva túráztunk a Cserhát mesés-virágos lankáin. A Dobogó-tetőn lévő geodéziai toronyból igen messze elláttunk, az Alacsony-Tátra havas magaslatai is előtűntek. Nap végén még fagyiztunk és boroztunk is. Hogy is fér bele ennyi minden egy napba?

Kővölgy tanösvény - Dél-Bükk

(2016. április 24.)

Új tanösvényt alakítottak ki Cserépfalu-Kács környékén, a Kővölgy tanösvényt, melyhez mobil applikáció is készült. A létrehozók célja a Dél-Bükk egyedülálló természeti értékeinek bemutatása volt. A kácsi szakaszt jártuk ma be elsőként, majd tájékozódási  képességet tesztelő túrával fejeztük be a napot.(Teljes sikerrel!) Madár- és denevérodút is kihelyeztek a tanösvényre, sok-sok virág nyílik, a Kőhodálynál pedig most is kellemesen elidőztünk.

"Civis Vándor bicajon"

(2016. április 03.)

Gyönyörű, kora nyári időben tekertük le a mára tervezett túrát Debrecen-H.Sámson-Martinka-Erdőspuszták-Vekeri-tó útvonalon. Jó kis csapat verbuválódott mára. Néhány vélemény a bringatúráról:
"Micsoda nap, micsoda hely!" (N.Bea)
"Ez így van. Tanúsíthatom. Nagyon szuper nap volt. Nagyon jót tekertünk. Egy nagyon jó csapattal!" (Sz. Enikő)

Rákóczi 1.-barlang, Esztramos, Martonyi kolostorrom

(2016. március 27.)

A barlang mélyben fekvő üregét a bányászok kezdetben a munkálatok során kitermelt meddővel be akarták temetni, de miután ez a több tonna anyag beöntése után is

reménytelennek bizonyult, tervükkel szerencsére

felhagytak. Két hatalmas teremből áll, amit hasadék köt össze. A cseppkövek és borsókövek egymásra települése kevés hazai üregrendszerben ennyire változatos és látványos. Elmondhatatlanul gyönyörűek a barlang képződményei! Elszomorító viszont a pusztítás, amit az Esztramos elbányászásával véghezvittek! Belegondolni is szörnyű, mennyi cseppkövet semmisítettek meg barbár módon! A Martonyi pálos kolostorromhoz is ellátogattunk, ami szintén páratlan látványosság!

"Karancsul-kasul" - Karancs-Medves TK.

(2016. március 20.)

Mai túranapunkat a középkori, gótikus stílusú Somoskői vár megtekintésével indítottuk. Még el sem indultunk 23 km-es túránkra és máris eltöltöttünk 1 órát a vár körüli látnivalók bejárásával: bazaltorgona, vármakettek, Petőfi Emlékkunyhó, harangláb. Majd felvettük a hátikat és nekivágtunk a Karancs (729 m) meghódításának. Útközben rövid pihenőt tartottunk a Petőfi-forrásnál, a Karancs-kápolnánál, majd megérkezve a csúcsra, a kilátóból körbejárattuk tekintetünket a csodás tájon. Az előzőekhez hasonlóan változatos úton - az egykor szebb napokat látott Dornyay Fogadó érintésével - bevettük a szintén bazaltkúpra, későromán stílusban épült Salgó várat is.

Találó volt a túránk címe, hiszen keresztül-kasul bejártuk a Karancsot!

"Virágok útján a Bükkalján" - Kács (2016. március 13.)

Korai tavaszi virágok keresésére indultunk a Bükkalja kellemes klímájú hegyoldalain. Reménykedtünk, hogy látunk néhány hagymás szépséget Kács környékén. A Dobi-réten minden évszakban találunk érdekes növényeket, de  a szurdok is reménnyel kecsegtetett. Sőt kíváncsiságból - na és persze, mert a környéken ez az egyik kedvenc - a Farkas-kőre is kikukkantottunk. Egyik hely sem okozott csalódást, mindenhol várt egy kis színes, üde meglepetés, sőt néhol egész virágtelepekben gyönyörködhettünk. Többek között látunk: hóvirágot, leánykökörcsint, keltikét, tavaszi héricset, galambvirágot, pirosló hunyort, csillagvirágot, salátaboglárkát és sok piros csészegombát is.

Nagymaros - Börzsöny
(2016. február 28.)
Gyönyörű túrát tettünk ma hazánk egyik legkedveltebb desztinációjában. A Duna-kanyarban mindent megtalál a természet szépségeire áhítozó kalandor, hegyeket, szurdokot, várat, folyót, barlangot, sok-sok kilátóponttal teletűzdelt túraösvényeket. Korai tavaszi virágok is megörvendeztettek bennünket: tavaszi hérics, pirosló hunyor, kankalin, hóvirág és keltike is virágzott már a melegebb hegyoldalakon. Nünükék napoztak, akik között óvatosan lépkedtünk. Észre sem vettük a sok látnivalótól elbűvölten, hogy mennyi kilométert és szintet gyűrtünk le...

Szentendre - városnéző séta

(2016. február 21.)

Hazánk egyik gyöngyszemét látogattuk meg és tettünk sétát szűk utcácskáin, cserkésztük be főterét, csodáltuk meg impozáns épületeit, templomait. A Duna-parton kézenfogva andalogni felemelő érzés volt.

Vöröskő - Pilis (2016. február 20.)

Leányfalun, Duna-parti sétával kezdtük a túrát. Helyenként iszonyú sáros talajon, napsütésben közelítettük meg az 521 m magas Vöröskövet, mely a Pilis keleti oldalán, a Duna-Ipoly Nemzeti Park területén magasodik a Duna fölé. Emlékmű áll rajta, melyet 1946-ban emeltek az "erdők felszabadulása" -  vagyis az addig a turisták elől elzárt magánerdők államosításának - emlékére. Az emlékműről szép kilátás nyílik a Dunakanyarra, melyben sokat gyönyörködtünk.

Holdvilág-árok (2016. február 19.)

Az eső kegyes volt hozzánk és a túra kezdetére abbahagyta egész napos áldását. A talaj viszont annyira felázott, hogy sok helyen csúszkáltunk a sárban és a több mint tízszeri patak átkeléskor is meg kellett gondolnunk, hova lépünk a sáros, nagy sodrású vízfolyásban. A Holdvilág-árokban - amit igazi kihívásokkal értünk el - fantasztikus vízesés kápráztatott el bennünket. Jó volt újra visszatérni több év után, főként, hogy akkor csontszáraz volt a környék.

Újhuta - Zempléni-hegység

(2016. február 06.)

Újhutáról indultunk a Gerendás-rét irányába, majd a gyönyörű panorámával megáldott Kerek-kő következett. Innen lesétáltunk Kőkapura. Hallgattuk a befagyott tó rianásait, fotóztuk a faszobrok sokaságát majd szedtük a lábunkat az Ördög-völgyön felfelé a Mlaka-rét felé. Itt klassz pihenő várja a megfáradt túrázót, mi is éltünk vele. Az Istvánkút nyírjesét elhagyva egyre jegesebb úton értük el a Nagy-Péter mennykő havas csúcsát.Visszaúton a Sólyom-bérc se maradhatott ki, mielőtt a Szpalanyica-völgyben lefelé bandukolva elértük az autót.

Éleskő vára - Szilvásvárad
(2016. január 02.)
A mára tervezett túrát csak részben teljesítettük, a Gerenna vár elmaradt.  A késői indulás és a rohamos tempóban ereszkedő köd miatt született végül ez a döntés. Igazi jégkristályos kalandra sikeredett ez a túrácska, a pára mindenhol fantasztikus formákban fagyott meg. Éleskő várát "bevettük", igen szép  a panoráma a várromból. Éles, meredeken lefutó sziklákon ereszkedtünk alá a Szalajka-völgybe, amit ma ismét megcsodáltunk.

"Hegyekvándora Újévi séta" - Szilvásvárad (2016. január 01.)

Miután sikerült felébrednünk az átmulatott szilveszteri éjszaka után, a finom reggelit követően sétára indultunk a Szalajka-völgyben. Elég csípős idő volt, ezért fincsi forraltborral melegítettük magunkat. Délután szilvásváradi városnézést szavaztunk meg, majd póker- és kártyaparti, tánc következett egészen hajnalig.