HEGYEK VÁNDORA EGYESÜLET

Főoldal      Teljesített túráink      2015-ös túráink

2015-ös túráink

"Barangolás a Csakrán" - Visegrádi-hegység (2015. november 29.)

Az év utolsó nyilvános túráját az eső miatt egy héttel halasztanunk kellett, így viszont, bár kissé szeles, de csodálatos időben járhattuk végig a 28,5 km-es, változatosságokkal elbűvölő, helyenként már havas, az eredetihez képest duplájára nyúlt útvonalat.(A "keménymag" maradt, aki bírja...) Pilisszentkeresztről indulva érintettük a Dera-szurdokot, a Prédikálószéket, Vadálló-köveket, Rám-szakadékot, Dobogókőt, a Zsivány sziklákat. Remekül megtervezett, szemet gyönyörködtető, igazi kalandornak való túraút. Köszönet a túravezetőnknek!

Velky Sokol, Piecky - Felvidék Paradicsoma (2015. november 14.)

Öt év után újra ezen a mesebeli tájon kalandoztunk! Bár a szél erős volt, de gyönyörű napsütésben túrázhattuk végig ezt az igencsak jó hangulatú napot. Vízesések, patakok, szűk sziklakatlanok, óriási sziklafalak, létrák, trepnik vártak ránk a Paradicsomban. A nedves famászókák meglehetősen csúszósak voltak, koncentrálnunk és kapaszkodnunk kellett, hogy elkerüljünk egy nagyobb esést. Felemelő érzés volt a hatalmas bükkfák alatt a vastag, barna avarban lépegetni és a száraz leveleket rugdosva újra gyereknek érezni magunkat.

"Őszi tombolás" - Mátra

(2015. november 07.)

A köd miatt majdnem két és fél órát autóztunk, de Mátrafüreden ragyogó napsütés fogadta csapatunkat. Az őszi színek tombolása már múlófélben volt, azért akadt mit fotózni, a természet festőműhelyéből még nem fogytak el teljesen a színek! Szép és változatos útvonalat bejárva, jó hangulatban töltöttük ezt a túranapot is. A 25 km-es túraút állomásai: Mátrafüred,Kis-kő, Markazi-kapu, Kis-Sas-kő, Disznó-kő, Sas-kő, Kékes, Kecske-bérc, Hanák Kolos kilátó, Muzsla-tető, Mátrafüred.

Őszi Bükk (2015. november 01.)

Ezt a színpompás időszakot nem szabad kihagyni a hegyekben! Már hullottak le levelek, melyek tarka-barka varázsszőnyeggel takarták be a pihenésre áhítozó földet. Azonban még a fákon is jócskán maradtak az ezerszínű, őszi szélben vidáman táncoló levélkékből, melyekkel a napfény csuda dolgokat tud művelni...

Fekete-kövek - Rozsdás-árok/szakadék - Nagy-Bihar csúcs (2015. október 24.)

A Belényes környéki förtelmes útviszonyok miatt később és újratervezéssel kezdtük a mai túrát. Az ezer színben pompázó, őszi erdőkkel körülvett Fekete-kövek  via ferrata útját kipróbálva, adrenalintól duzzadó hévvel, a piros kereszt jelzésen, a Rozsdás-árkot vette célba a fele csapatunk. Napsütötte réteken és fenyveseken keresztülhaladva értük el a Vártopot, majd a Zengőkőnél találkoztunk a Nagy-Bihart megmászó túratársakkal.

Balaton - Évfordulós csavargás a Balaton körül  (2015. október 01-04.)

Tihanyban indítottuk ezt a hosszú hétvégés kiruccanást és elégedetten konstatáltuk, hogy ősszel is gyönyörű. Ugyanez állapítható meg Györökről, ahol a Szent Mihály domb és kápolna felé sétálva a bicikliút melletti fákról megtöltöttük a zsebeinket dióval, majd alaposan belakmároztunk belőle. Belefért egy nézelődés Révfülöpön, majd megcsodáltuk a XIV-XV.században, gótikus stílusban épült salföldi pálos kolostort. Az erdő mélye viszonylag épen megőrizte a hatalmas építményt, ámulatosan szép ablakaival.

Kácsingózó - Barangolás a Bükkben  (2015. szeptember 24.)

Az őszi kikericsek és a kellemesen melengető őszi napsütés ismét sétára csábított és bakancsot varázsolt a lábaimra. A többször bejárt út is minden évszakban és napszakban tartogat valami újdonságot az útrakelőnek, tehát elindulni mindig érdemes! A kikericsektől lila színben pompázó rét, a kökény kéksége, a galagonya, a lassan megjelenő őszi színpompa a Bükk idén még nem látott csodáit mutatta meg a mai sétán.

Révi-szoros - "Tündérvár" Via Ferrata (2015. szeptember 19.)

Az utolsó nyári napot használtuk ki a szomszédok vadiúj kletter-túraútjának kipróbálására. A csapat egy része hagyományos túraúton, a fél csapat pedig a "Tündérvár"/"Peretele Zalenor" klettersteigen teljesítette az út első részét. A Via Ferrata út elnyerte tetszésünket, nagyon klassz és nem fizetős! Majd egyesült a csapat, elmentünk többek között a Kereszt-kilátóig, a Menekültek-barlangjáig, a Kakasbánya-barlangig, majd leereszkedtünk a Sebes-Kőrös partjára és lehűtöttük magunkat a hideg folyóvízben. Hazaindulás előtt a Zichy barlang mellett sokáig hűsöltünk és beszélgettünk.

Kis-Viszoka - Magas-Tátra

(2015. szeptember 13.)

Újra egy Tátra-csúcs meghódítására indultunk. Legutóbbi tátratúránk, a Vörös-Torony hágóra való menetelésünk hosszabb, de kevesebb szinttel leküzdhető cél volt. A közel 1500 m szintemelkedés igénybe vette kitartásunkat, de gyönyörű látványt nyújtott a felhőkkel bújócskázó sziklacsúcsok panorámája, végül teljesen kitisztult a kép, elvonultak rövid időre a fehér pamacsok. A Sziléziai Menedékház környéke is megért egy kis pihenőt jövetben és menetben is.

"Kácsingózó" - Bükk

(2015. augusztus 29.)

A Bükk, évszaktól függetlenül mindig jó ötlet és érdemes kisebb-nagyobb túrákat tenni domborulatain! Kezdenek megjelenni az őszi színek, degeszre eheted magad somból, akad szeder és sikerült a pörköltünkbe szedni őzláb gombát. A Süsü által kedvelt vackor viszont iszonyú húzós! Vannak különleges, nyugalmat árasztó helyek és persze jó borok! Egy kedves tibolddaróci borásznak köszönhetően megkóstolhattuk az ott termelt Medina szőlőt, aminek másnap kezdték meg a szüretelését. Hamarosan megkóstolhatjuk, milyen borokat készítenek az ottani borászok!

Sátrazás - Zemplén

(2015. augusztus 01.)

Idén is sikerült összehozni a csapatot egy jó kis sátrazásra! Szokásos sátrazóhelyünkre érve kiábrándító látvány fogadott, a szomszédos, hegyoldalon hatalmas bükköst vágtak ki. Rossz érzés volt, de nem kerestünk új helyet. A táborban idén több gyerek volt, így gyerekzsivaly töltötte meg a csendes Huta-völgyet. Nem maradt el a túra, a finom vacsora, a társasjáték, a sátrak felállítását pedig a lelkes gyerekcsapat vállalta magára.

Bakonybél  - Nagytevel

(2015. július 18.)

36 fokos melegben tekertünk át a kellemes vizű víztározóval büszkélkedő településre Bakonybélből. A tekerés után jól esett a fürdőzés és napozás. Az emelkedőkre kapaszkodás kissé megerőltető volt  a kánikulában, a Gerence völgye azonban finom hűvössel és sok-sok pihenővel kényezteti az arra járó látogatót.

Rozsdás-árok, Hajszabarnai Pénz-lik - Bakony (2015. július 17.)

Visszatértünk a megszokott bakancsos túrához és újabb kalandokat kerestünk a bakonyi rengetegben. Bakonybélről indultunk és útbaigazítva néhány eltévedt tájfutót, elérkeztünk a Hajszabarnai Pénz-lik barlanghoz. Az itteni bükkösben hazánk egyik legszebb cincérfajának, a havasi cincérnek néhány példányát csodálhattuk meg. A "Rozsdás-árok" felé haladva sötét felhők gyülekeztek, de szerencsére csak a Bakonybél határában található mészégető kemence pihenőjéből figyeltük, hogyan szakad le az ég a településre.

Gyilkos-tó - Bakony (2015. július 16.)

Ritka alkalom, de ma drótszamáron vágtunk neki az úticélunknak. Először a Borostyán-kútnál tartottunk rövid pihenőt, majd folytattuk a tekerést a Gerence-patak völgyében, hogy a bakonybéli Szent-kút után egy újabb bakonyi látnivalóval gazdagodjunk. A környékbeliek által csak "Gyilkos-tónak" nevezett Hubertlaki-tavat kár lett volna kihagyni a programból. Varázslatos hely! Kerékpáros hegymászás keretében az Odvas-kő barlangot is útba ejtettük a túranapunk végén.

Balatonakarattya (2015. július 15.)

Útban a Bakonyba - a nagy melegre való tekintettel - eltöltöttünk néhány órát a magyar tenger mellett is. Mivel Akarattyán még együtt nem jártunk, ezért erre esett a választásunk. Rövidebb strandolás után ellátogattunk a Rákóczi-szilfának állított emlékhez. A Magaspartról gyönyörködtünk a tó végtelennek tűnő látványában, ahonnan Badacsonyig ellát a kíváncsiskodó.

Vörös-Torony-hágó (2015. július 12.)
Végre nekivágtunk a régóta megtervezett tátrai túraútnak! Túravezetőnk kiegészítette még-egy két gyönyörű vízeséssel az egyébként is változatos, szemet gyönyörködtető és izzasztó "köröcskét". Csodálatos, mélykék tengerszemek mellett és hatalmas sziklafalak alatt pihentük ki a megtett "szinteket" és a Téry-menedékháztól kellemes láncos szakaszon jutottunk fel a hágóig, ahol sztárfotókat is készítettünk. Egy-két zerge is megmutatta magát a nagyrészt zöldben pompázó visszaúton, ami kellően megedzette lábizmainkat. Ilyenkor virágba borul a Tátra!

"Tisza-tó Tekerő" (2015. július 05.)

Tiszafüreden kezdtük izzítani  a bringáinkat, hogy megkerüljük a Tisza-tavat. Ez a cirka 70 km-es táv egy nap alatt könnyen leküzdhető. Mi is sok pihenőt tartottunk, belefért a fagyizás, sütizés, pancsolás, úszkálás, napozás, hűsölés, hideg szörpözés és még egy kis kulturálódás is Kiskörén. Egy biztos: Ma nem fáztunk! Igazán kellemes nap volt!

Lator-vár, Bekénypuszta

(2015. június 19.)

Kácsról, a kedves Bükkaljai falucskából igen sokfelé indulhat a túrázni vágyó természetbarát. Elindulni pedig mindig érdemes! A kék félholdat-várat ábrázoló, viszonylag új jelzésen ("a törökök nyomában" tematikus túraút) kívántunk ma barangolni, Sály-Latorpuszta-Latorvár volt az első célpontunk ezen a változatos, szemet-lelket gyönyörködtető útvonalon. Örsúr várában jóllaktunk és így folytattuk utunkat Bekénypuszta felé, ahol be is invitáltak bennünket a nemrég átadott Turisztikai és Látogatóközpontba.

Zsendice-barlang, Békaháza

(2015. június 17.)

A mai túranap egy "szarvasbogaras nap" volt.  Többet is lencsevégre kaptunk a hatalmas tölgyfák között. Temérdek virág nyílik ilyenkor is a Bükkben, nem győzi fotózni a természetjáró! Végre újra alászálltunk a Zsendice hatalmas szájába és szétnéztünk, mit rejt a mély.  Ezt követően Békaházán keresztül indultunk vissza a szállásunkra.

Kloptanya (2015. június 07.)

Jó sok folyadékkal készültünk a mai felvidéki túrára, mivel ez igencsak meleg napnak ígérkezett. Akár "kullancsgyűjtőnek" is meghirdethettük volna, hiszen ennyi kis vérszívót egy túrán sem sikerült még összeszedni! Ez a vidék azonban annyira gyönyörű, hogy fáradtság, kullancsok ide-oda, nagyon élveztük a mai, közel 30 km-es barangolást! Láttunk nagy viharkárt, sok szépséges virágot, emlékműveket, jártunk a Kojsón, ittunk forrásvizet. Rita beírt mindkét csúcskönyvbe, rácsodálkoztunk minden kilátóponton a festői látványra.

Cserépfalu/Cserépváralja Tehetséggondozó Tábor 3. nap (2015. május 25.)

A már jól ismert kis úton átkocsikáztunk Cserépfalura és a Suba-lyuk barlanghoz sétáltunk el. Rövid előadás és kőzettan után bebarangoltuk a Neandervölgyi egykori lakóhelyét. Felmásztunk a kaptárkövekhez, majd a Mész-patak szurdokát csodáltuk meg. A Cserépfalui Látogatóközpontban érdekfeszítő dolgokat hallgattunk a tárlatvezetés során, majd megnéztük a Gacsó-pince kőkatonáit. Ma megtanultuk többek között, hogy egy növény hogyan segít a szomjas madaraknak. A finom ebédet követően tájékoztattuk az összegyűlt szülőket a tábor eseményeiről, megnézhették a gyerekek által készített érdekes képeket. A tehetségek kreatív foglakozáson vehettek részt ezalatt. Végül a tábor gyerekei egy játékos vetélkedő során felidézhették az elmúlt napokban hallottakat, tanultakat.

Cserépfalu/Cserépváralja Tehetséggondozó Tábor 2. nap
(2015. május 24.)
Nagyon sokat tanultunk és nagyon sok érdekes dolgot láttunk a tábor második napján. A kiadós reggelit követően megtekintettük Cserépfalun a Barlanglakásokat, a Nótaarénát (ahol még énekeltünk is!), a Millenniumi kilátót és a Berezdaljai Pincesort. Ebéd után Cserépváralja környékén kalandoztunk és sok lenyűgöző dolgot mutatott be a települését kiválóan ismerő Dávid Zoltán, polgármester úr. Láttuk a Mangó-tetőn hazánk egyik legmonnumentálisabb kaptárkövét, gabonatárolókat, barlanglakásokat és a Cserépváraljai várat. Megtanultuk ma, hogyan lehet tájolóval meghatározni az időt, hogyan kell megenni a csalánlevelet, milyen cserépedény darabokat találhatunk a Cserépváraljai várnál, hogy néz a húsos som, ha eltépjük a levelét. A szállásunkhoz tartozó mesés kis tavon csónakáztunk és egy kis képességfejlesztő játék is belefért. Tartalmas, tanulságos, szép nap volt!

Cserépfalu/Cserépváralja Tehetséggondozó Tábor

(2015. május 23.)

napján, miután elfoglaltuk hangulatos cserépváraljai szállásunkat és megreggeliztünk, nekivágtunk a mai program teljesítésének. Irány Cserépfalu, ahol aztán esőben sétáltunk fel az Oszlai Tájházhoz. Itt igazán színes, érdekes tárlatvezetést nézhettünk és hallgathattunk végig. A csapat kitartóbb tagjai az eső ellenére is felmásztak az Odorvárhoz és jutalomképpen a csúcson már ránk sütött a nap. Vacsorázni a Cserépváralja Étterembe sétáltunk el és finom savanyú káposztás, füstölt húsos bablevest kaptunk palacsintával.

Felsőtárkány (2015. május 08.)

Mai túránk a felsőtárkányi szép kis tónál vette kezdetét, majd a Szikla-forrás mellett elhaladva a Stimecz házat céloztuk meg a virágok szegélyezte úton. A téli csapadékszegény időjárás következtében a Vöröskő-forrást sajnos éppen nem működő időszakában találtuk, néhány percet azonban így is ücsörögtünk az itt-ott mohás betonpalástján. Hosszabb pihenőre sarkallt bennünket a Vöröskő nyújtotta panoráma. A Pes-kő ház kellemes környezetében jól esett falatozni, majd visszatértünk Felsőtárkányba.

Jézus kútja - Bükkalja

(2015. május 07.)

Félnapos túrácskánk keretében Kács környékének újabb szépségeivel ismerkedtünk meg. A Bükkalja jellegzetességei, a borospincék nem maradhattak ki a látnivalókból. Gyönyörű virágokat is láttunk, például agárkosbort, mellyel tele volt a rét. A Jézus kútjában sajnos nem volt víz, de a látvány kárpótolt.

"Virág(l)eső" (2015. április 26.)

Mennyi gyönyörű virág nyílik ilyenkor a Bükkben! Még mindig találkoztunk hériccsel és nyílt az ösztörűs veronika. A fák lombjai már zsenge zöld színben pompáztak, rengeteg madár énekelt, varázslatosan szép volt az erdő! A réten az őszi kikerics levele már tekintélyesre nőtt, érdemes lesz ősszel is visszakukkantani! A panoráma pedig olyan "bükki"...

"Tavaszi hadjárat I." Barangolás a Tornai-karszton (2015. március 29.)
Szép számmal összejöttünk a Tavaszi hadjáratunkra, ami már évek óta hagyomány a csapatban. Reményeink szerinti gyönyörű időben járhattuk végig a szépséges felvidéki túrautat, tavaszi héricsek, kökörcsinek, kankalinok és keltikék között lépkedve. A kilátópontok szépsége igazán elbűvölő volt, jó lenne minden nap ilyen panorámával elfogyasztani az ebédünket!

"Kácsingózó" (2015. március 21.)

Mai túranapunkon Kács látnivalóit néztük meg egy szép kis túra keretében. Rácsodálkoztunk a hatalmas Kőhodályra, a Kácsi-vár keresztes, "falu-panorámás" dombjára, a kanyargós kácsi patakocskára, a Kálváriára a Kőkápolnával, az ébredő természet színes kis csodáira, az érdekes barlanglakásokra. A közelben felkerestünk egy 1944-es katonai temetőt is.

"Nőnapi kilátások" a Mátrában (2015. március 08.)

Mint általában, most is remek túrát tettünk szeretett magyar hegyeink egyikében. A Nőnap alkalmából a Mátrában köröztünk egy jókorát. Mátrafüredről indulva szebbnél-szebb kilátópontokon tölthettük fel lelkünket a táj, a fák és kövek energiáiból. Láttunk őzeket, rókát és mókust is. Jártunk tavaszban, szinte-nyárban és télben is. A Kékestető környékén havat tapostunk, de a déli oldalon a pulóver is lekerült. Nem hagyhattuk ki egyik kedvenc helyünket, a Hanák-Kolos kilátót. A Rákóczi-forrást pedig örökbefogadó gyerekek rajzai vették körül.

Tavaszi sárdagasztás a Bükkalján (2015. március 01.)

Legnagyobb örömünkre már dugdossák buksijukat a tavasz első hírnökei a látszólag még szunyókáló erdőkben. Persze még csak a biztonságot adó föld közelében nyitogatják szirmaikat a hunyorok. A Farkas-kőről alaposan szemügyre vettük a környező hegyek vonulatait és rácsodálkoztunk a galagonya sárguló bimbócskáira. Sikerült kisebb hóvirág telepekre is rábukkanni a hegytetőn. A Felső-szoros élénk zöld mohaszőnyeggel bevont kövei és sziklái csodás hangulatúvá varázsolták a völgyet.

I. Hegyek Vándora Farsang

(2015. február 21.)

Első farsangi bulinkon volt evés-ivás, játék, tánc... . Túrától nem szokott izomlázunk lenni, de most a tánctól bizony volt! Igen ötletes jelmezek születtek: Volt 2 db Pocahontasunk, 2 db cowboyunk, Mini és Mickey egerünk, torreádorunk, egy ördöglányunk és egy ördögfiúnk, egy cupergirlünk, egy Zöld Íjászunk.

Mezőhavas, Istenek-havasa

(2015. február 15.)

Igazi lélekemelő túrában lehetett részünk ezen a gyönyörű napfényes vasárnapon. Vastag hópaplan alatt aludta téli álmát a bihari havasok vidéke. A hóréteg vastagsága helyenként elérte a 100-120 cm-t, átlagosan 50-60 cm volt. A szikrázó napsütésben csak úgy csillogott-villogott a világ! A hatalmas fenyők ágai megadóan bókoltak a föld felé a hóbunda nyomására. Egyik legnagyobb élményünk a nap során a szűz porhóban való gyaloglás volt! Az érintetlen fehérség alatt hideg nyugalomban honolt az erdő, ahová merészen nyújtotta be narancssárga karját a lemenő nap sugara. Leírhatatlan volt!

Briancon - sítúra (2015. január 31-február 07.)

Csapatunk négy tagja egyhetes Briancon-i sítúrán vett részt. Három nap napsütés, három nap havazás, egy hét alatt a hegyen hatvan centiméterrel hízott a hóréteg. Síelni kiválóan lehetett, a pályák egészen 2800 m-ig kúsztak fel a hegyre. A síelések után pihenésképp két délutáni túra keretében rácsodálkoztunk az óvárosra és a várost körülvevő Vauban-i erődrendszerre.

Tornai-karszt (2015. január 17.)

Történetünk során először hagytuk fent egy "túratársunkat" a hegyen! Szegényt nem tudtuk volna elcipelni a kocsiig, talán el is olvadt volna az örömtől! Így aztán magára hagytuk a szarvasnyommal gazdagon díszített erdő közepében, éppen ott, ahol elkészítettük! Ma sem volt hiány szintben, változatos túraútvonalban, kilátópontban, kilométerben, vadállat-nyomokban, hóban és jókedvben.

Nagy Szár-kő - Sólyom-kő

(2015. január 03.)

A tegnap esti ónos eső és hóféle mesés jégvarázzsá változtatta a Regéc fölötti hegyeket. A téli napsütés olvasztgatta a fehérséget az ágakról, ezért szedtük a lábunkat, hogy a csúcsra még ebben az elbűvölő világban érjünk fel és nézhessünk körbe. A Szár-kőn jeges metsző szél fogadott bennünket, de a látvány megérte! A Sólyom-kő úgy elkápráztatott bennünket jeges fáival és a környező hegyek fehérlő panorámájával, hogy percekig csak ámultunk és igencsak nehezen indultunk el visszafelé.

Regéci vár (2015. január 02.)

A kiadós, közös, kényelmes reggeli után a csapatból néhányan felkerekedtünk és a ködös-fagyos időben - egyáltalán nem fagyos hangulatban - meghódítottuk az éppen ingyenes belépővel kedveskedő Regéci várat. Legutóbbi látogatásunk óta a várat szépen feltárták és a helyreállításán látszik, hogy szakértő kezek munkája.

"Pezsgős-rezgős"

Szilveszter és évnyitó túra a Zemplénben

(2014. december 31-2015. január 01.)

Folyamatosan érkeztünk 31-én a regéci szállásunkra, de estére már mind a 17-en bulihangulatban vártuk a Szilvesztert. Az átmulatott éjszakát követően jó kis túrával indítottuk a 2015-ös esztendőt. A Pálos-forrás (Könnycsepp-tó)  és -kolostorrom volt a nagyobb csapat úticélja, de a kitartóbbak elmentek a Katinka-pihenőhöz, Emőke-forráshoz, a Róka-pihenőhöz. Az Újév első napját bográcsozással és Scrabble-partyval zártuk hajnalban.