HEGYEK VÁNDORA EGYESÜLET

Főoldal      Teljesített túráink      2013-as túráink

2013-as túráink

Jósvafő - Baradla-tető (2013. december 28.)
Évzáró túra

Petőfi sorainál mi sem tudnánk szebben megfogalmazni a mai túranapunk élményeit: "Ez ismét szép napja volt életemnek, nagyon szép. A természettel mulattam, az én legkedvesebb barátommal, akinek semmi titka nincs előttem. Mi csudálatosan értjük egymást, és ezért vagyunk olyan jó barátok. Én értem a patak csörgését, a folyam zúgását, a szellő suttogását és a fergeteg üvöltését."

Jávorkút (2013. október 27.)
Jávorkúton feltankoltunk finom forrásvízzel és nekivágtunk a zöld jelzésen, hogy Nagymezőn keresztülhaladva Három-kőn napozhassunk. Tar-kő megmászása után az Őserdőt is útbaejtve, a hátizsákunkban lapuló szalonna sütögetéséhez megtaláltuk a tuti helyet a Körös-lyuk barlangban. Iszonyat finom volt és akkora energiát adott, hogy meg sem álltunk Bánkútig. Csipkéskúton időztünk kicsit a víznyelőnél és le is szállt a sötét, mire újra a jávorkúti forrásnál töltögettünk kürült flakonjainkat.

Kojsói-havas (2013. október 19.)
"A kék jelzésen haladva, mikor megpillantottuk - immár közelebbről - Kojsovska-hola csúcsát, feltárulkozott egy igazi havas jelleggel felruházott tájkép. ..."
"... Ez az út egy gerinctúra, ami eleve sejteti a panorámát. Annyi változik a barangolás alatt, hogy  a havasokhoz közelebbi szakasz északra, a Kloptan felé haladva pedig dél felé engedi kiváncsi tekintetünket elmerengeni. ..."
Sík Sándort versírásra is ihlette e táj.
Élménybeszámoló:

Csóványos (2013. szeptember 29.)
Ez egy igencsak rendhagyóra sikeredett túra volt! Szokatlan módon délután, a sárga jelzésen vágtunk neki Diósjenőről a Börzsöny legmagasabb pontját meghódítani. Csóványosról visszafelé, a Foltán-keresztnél turbó üzemmódra kapcsolva még beiktattuk a Nógrádi-vár esti megtekintését. Ez jó kis kaland lett az  ezt követő másfél órás, fejlámpás, aszfalttaposás ellenére is. A kocsihoz visszaérve megveregethettük a saját vállunkat!

Jakab-hegy (2013. szeptember 28.)
Pécsről a piros jelzésen kúsztunk felfelé, aminek egy szakaszán mi is kipróbálhattuk az erdei tornapálya ötletes feladatait, tornaszereit. A Remete-rét után a földváron áthaladva értük el a Pálos kolostor romjait, majd letekintetttünk az alant elterülő tájra a közeli, igencsak szűk feljáróval büszkélkedő kilátóból.  Folytatva utunkat csodás kilátóponthoz értünk, mégpedig Zsongor-kőhöz, ahonnan sokáig ámuldozva néztük Kővágószőlős és a környező táj panorámáját. Mivel a jóból és a gyönyörű látképekből sohasem elég, a Sós-hegy tekintélyes méretű kilátójába is felmentünk.

Pécs (2013. szeptember 27.)
Pécs egy élettel teli, gyönyörű hely, ahol még éjszaka is nyüzsi van. Városnéző túránkat a Tettye fölötti Balázs-pihenőnél kezdtük, ahonnan jó volt ránézni a vizesen ébredező városra. Kaptunk egy fülest, hogy a Havihegyre érdemes kilátogatni, így szerencsére nem hagytuk ki a Havas Boldogasszony Kápolnát és a Piéta keresztet sem. A teljesség igénye nélkül jártunk a tettyei Szathmáry-Palotaromnál, a Székesegyháznál, Gázi Kászim pasa dzsámijában, a Nyolc Boldogság Teraszán és persze megkerestük a szerelmesek lakatfalát is. Ezekből többet este is meglátogattunk.

Melegmányi-völgy
(2013. szeptember 26.)
Kilátókban, forrásokban, pihenőhelyekben bővelkedő útvonal tette széppé a mai túranapunkat a Mecsekben. A Dömörkaputól néhány méterre lévő Flóra-pihenőből megcsodáltuk az elénk táruló panorámát. A Nagymély- és a Melegmányi-vögy mésztufagátakon csobogó patakja sokáig kísért utunkon egészen a Melegmányi-vízesésig. Minden utunkba eső forrás vizét megkóstoltuk, hiszen elég ritkán ihatunk mecseki forrásvizet!
  Óbánya (2013. szeptember 25.)
A "magyar Svájc"-ként is emlegetett baranyai, csendes, zsákutcás falucska és mesebeli környezete leveszi az embert a lábáról. Az Óbányai-völgy kis vízesései, a Csepegő-szikla, a Ferde-vízesésés, Kisújbánya elvarázsolt miliője mind óriási ajándékok a lelkes túrázóknak. Ráadásként, a kis kitérővel felfedezett, hatalmas őszi kikerics mező - a Zengővel a háttérben - leírhatatlan élményt jelentett.
Élménybeszámoló

Pilisszentkereszt
(2013. szeptember 23.)
Ezt a szülinapi túranapunkat Dömörkapuval indítottuk, majd Pilisszentkereszt csodás kis településéről a gyönyörű Grófi úton emelkedtünk felfelé. A Fekete-kőnél már nyakunkba szakadt az égi áldás, nem is tudtunk sokat ámulni Pilisszentlélek festői látképén, de folytattuk a látnivalók becserkészését. Megnéztük  az Ördög-lyukat, a Cisztercita kolostor romjait és a szurdokvölgyet, bár  itt már leszállt az alkony az égbetörő bükkfák közé.

Buják (2013. szeptember 22.)
Először tettük be a bakancsunkat túrázási céllal a Cserhát hegységbe. A Bujáki várból fennséges panoráma nyílik a környékre. Az impozáns látványt nyújtó Sasbérci kilátó remek pihenőhely, a környékén sokféle gombát (köztük pöfeteget, harkály tintagombát, lepketaplót), őszi kikericset, kecskerágót csodálhattunk meg. A Kálvária-hegyen lévő Szent Anna kápolnánál elidőztünk kicsit különleges, "mediterrán" hangulata fogva tartott bennünket.

Fancsika
(2013. szeptember 15.)

Az Erdőspusztákat vettük ma célba drótszamáron. Megálltunk a Debreceni Nagyerdőn is köszönteni a Békás-tó vadkacsáit. Megkukkantottuk a Látó-hegyi kilátót, az Erdőspuszták Bemutatóházat és a Fancsikai játszótéren is szétnéztünk.

Békés - Gyula
 (2013. szeptember 6-8.)
"...Második nap a Fekete-Körös partján élveztük  a napfényt és a vizet. A selymesen simogató vízben mennyire visszavágyóan jó volt úszni, ugrálni...! Az este újra Békés településén ért utol bennünket. Megnéztük a díszmadár kiállítást, majd a Palmetta előadását hallgathattuk meg, utána pedig a lampionos kenus felvonulás következett. Majd az apostolok lován tettünk egy kis kört, így gyorsan eljött a zúzás ideje!..."
Élménybeszámoló:

Bálvány, Nyír-kő, Dédes-vár, Kisvár (2013. augusztus 29.)

Már sokszor sokfelől közelítettük meg a Bálványt, de Nagyvisnyóról most mentünk fel először. Felfelé úton szederrel tömtük meg a pocakunkat. Bánkúton kicsit cidriztünk, de a Dédes-panorámával is büszkélkedő Nyír-kövön már napoztunk. Majd megnéztük őket közelebbről is, először a Kis- majd a Nagy-Dédest.

Gerenna-vár (2013. augusztus 28.)
Jólesett a reggeli csönd és az embernélküliség , ahogy egyre jobban távolodtunk a Szalajka-völgytől. A felkelő nap melengető sugarai kellemesen csiklandozták bőrünket, miközben a sokféle madár csivitelése kényeztette fülünket. A Gerenna-váron megdézsmáltuk a húsos somok finoman savanykás bogyóit és alig tudtunk betelni a zölden pihenő hegyek nyugalmat árasztó panorámájával.

Osadnik - Felvidék
 (2013. augusztus 27.)
"Az ismert patak völgyéből hamarosan balra tértünk, még a számomra is ismeretlen szakaszra. Fentebb a bükkösben már látszott, a száraz nyár itt is járt. De azért még sok virág ajándékozott meg csendes bájával bennünket. Csak úgy, mint a többször utunkat szegélyező áfonyák, szedrek, szamócák."

Élménybeszámoló

Prédikálószék-Dobogókő (2013. augusztus 19.)
Iszonyú meleg nap virradt ma ránk és sátrat is bontanunk kellett, ezért eredetileg rövid túrát terveztünk. A Prédikálószéken azonban eldöntöttük, belefér még nekünk a Rám-szakadék és Dobogókő is. Szedni kellett a lábunkat a Lepencén várakozó kocsinkhoz, de azért egy-egy Vadálló-követ is megmásztunk. Fáradtan de csodálattal néztük még meg este a Dunában tükröződő, meseszép, hajóról prezentált tűzijátékot.

Apát-kúti-völgy (Visegrádi-hegység) (2013. augusztus 18.)
Gyönyörű túrát tettünk ma a Visegrádi-hegységben. Az Apát-kúti-völgyben megnéztük a hangulatos Ördögmalom-vízesést, a Kaán forrásnál finom forrásvízzel oltottuk szomjunkat. Majd jelzetlen úton átvágtunk a kék jelzésre, melyen a Moli-pihenőt és a Borjú-fő kilátót vettük célba.

Visegrád (2013. augusztus 17.)
Miután felállítottuk sátrunkat a táborhelyen, a környék feltérképezésére indultunk, amit egy kis kultúrával spékeltünk meg. Elég sok fotóznivaló adódik a Dunakanyarban, akármelyik oldalról is nézzük. Érintettük a Zsitvay kilátót, a Görgey bércet, a Kálváriát, a Fellegvárat, a Salamon-tornyot és a Duna-parton pihengettünk a nagy hőségben.

Óhuta (2013. augusztus 11.)

Mindig visszatérünk erre a vadregényes tájra. Még most is sok szépet és újat fedeztünk fel, és örömmel konstatáltuk, hogy a helyi kezdeményezéseknek köszönhetően tapasztalható némi fejlődés errefelé. A kullancs viszont itt ipari mennyiségben termelődik. Alig győztük lekapkodni a "mikroméretű" élősködőket a nagdrágunkról.

Alpenvereinssteig - Ausztria (2013. június 12.)
Még egy utolsó, klassz túra kellett erre az ausztriai útra, ami az utazással együtt belefér egy napba. Egy kicsit hosszabb kletterre esett a választásunk, de nagy kár lett volna kihagyni! A szinte végig figyelmet igénylő, meredeken kaptató, létrákkal színesített, keskenyen kacskaringózó utacskák a csodák sziklás-virágos világába vezettek bennünket a világ egyik tetejére. Felemelő érzés volt megmászni!

Bärenschützklamm - Ausztria (2013. június 11.)
Eső kopogott az erkélyünkön a reggeli ébredéskor. Nem esett jól ez a hang, a szemközti hegyoldal is párába burkolózva ébredezett. Kedves szállásadónk elhalmozott bennünket jobbnál-jobb időtöltési ötletekkel a kellemetlen időjárást látva, de mi kocsiba pattantunk és Mixnitz-nek vettük az irányt. A remek döntésnek köszönhetően egy  gyönyörű, esőmentes túranapot töltöttünk a Medve(ölő)-szurdokban, ahol kiélhettük szurdokimádatunkat az égig érő sziklák és a víz uralmának bűvöletében.

Hochwechsel - Ausztria
(2013. június 10.)
A számunkra ismeretlen Wechsel-hegység megnyerő bájával oly kellemes meglepetést okozott, aminek varázsát a közel kétórás jégeső sem csökkentette. (Egyébként pedig találtunk menedéket). Lágyan ölelkező hegyvonulatai, kristálytiszta patakjai, fenségesen nyújtózkodó gerince mágnesként húz vissza bennünket. Nem lenne csoda, ha a közeljövőben újra a gerincén koptatnánk bakancsainkat!

Teufelsbadstubensteig - Ausztria (2013. június 09.)

Hosszú szünet után újra előkerült a sisak, a karabínerek.... . Méltó bevezetése négynapos ausztriai kalandozásunknak ez a túraútvonal. Viszonylag könnyű kletterezéssel, gyönyörű kilátópontokkal, sokféle virággal, verőfényes napsütéssel kényeztető napot tölthettünk a Rax egyik útjának megmászásával. Külön élményt jelentett, hogy élőben láthattunk gombos varjúkörmöt.

"Ezer öröm túra" - Felvidék (2013. május 25.)
"... átszőtte lelkem ez a világ. Elárulom, itt kezdődött a karszton anno a FELVIDÉKI SZERELEM. A nap folyamán sok-sok rétet hagytunk magunk mögött, meg szép kilátópontokat, meseerdőt, varázsgombát, sejtelmes fényviszonyokat. Jártunk a hangyák és a páfrányok földjén, álltunk vadetető alatt, míg az esőcseppek játszottak egy röpke ránk ijeszteni akaró szimfóniát." (Hegyekvándora)

Élménybeszámoló:

Tihany este (2013. április 29.)

Tihany szépsége nappal is vitathatatlan, de egy esti romantikus sétának is páratlan a hangulata! A kivilágított Balaton-part látványával igen nehéz betelni, a fények mesébe illő tündöklését nehéz lenne szavakba önteni.

Bakonynána - Római-fürdő
(2013. április 28.)
A Bakonyban túrázva megértettem, miért is voltam szerelmes gyerekkoromban ebbe a hegységbe (Zsu). Hatnapos utunk legszebb túrája volt ez a mai, a fák üdezöld lombja, a bővizű Gaja-patak és a vízesés, a sok-sok kék nünüke,  az egyenes sziklafalakon és a vízben játszadozó napsugár nagyon szerethetővé varázsolták számunkra a Római-fürdő és a  Szentkút (Jásd) környékét. A napot egy esti veszprémi sétával zártuk, melynek során a Séd-völgyébe is ellátogattunk.

Dörgicse (2013. április 27.)
Köszönjük Dörgicsének és környékének a múlt érezhető jelenlétét, a kiterjedt levendulást, a Kő-hegy meredek mászóhelyeit, a Halom-hegyen a Kossuth-kilátót, a Boldogasszony templomromnál az elénk táruló balatoni panorámát, a Római Kőhíd és a többi templomrom meghitt, balaton-felvidéki hangulatát.

Koloska-sziklák (2013. április 26.)
Arácsot, a Koloska-völgyi tanösvényt, a Koloska-sziklákat, a Tamás-hegyi Jókai kilátót is útba ejtettük a mai túranapunk során.  Meglepő volt számunkra a fürtös gyöngyikék sokasága és az is, hogy ilyen kis tengerszint feletti magasságon ilyen méretű sziklákat rejt a völgy. Túránkat az Annabál gyönyörű sétánnyal büszkélkedő városában fejeztük be.

Balatonfüred (2013. április 25.)
Az áprilisi nyárban az imádott Balatonunkat vettük célba. Kivételesen nem mentünk el a Nyugati végéhez, most Balatonfüred környékével ismerkedtünk meg. Érkezésünk napján magát a várost jártuk be és néhány környező településre is bekukkantottunk. A hatalmas, csillogó víztükör, Tihany impozáns panorámája kissé megbéklyózta bakancsainkat.

Zebegény - Hegyes-tető
(2013. április 09.)
Zebegényből indulva, kellemes kis séta keretében jártuk ma be a kanyarulat nyugati oldalát. Csakúgy mint a Nagymaros felőli túránkon, most is szebbnél-szebb kilátópontokat érintettünk. A délutáni hűvös ellenére a kankalinok, gyöngyikék, a héricsek és hunyorok jelezték, hogy immár valóban beköszöntött a tavasz!

Nagybörzsöny - Nagy-Sas- és Sós-hegy (2013.április 08.)
Gyönyörű napsütötte reggel köszöntött bennünket ezen a hétfőn. Első pihenőnkön, Kisirtáspusztán rögtön rabul ejtette lelkünket a kulcsosház környéke. A Nagy-rét kökörcsin telepei, a hóvirágok, az ujjas keltikék, a Sós-hegy csodás panorámája mind -mind hozzájárultak, hogy egy igazán klassz, szívmelengető túrát mondhassunk magunkénak.

Nagybörzsöny - Salgóvár
(2013. április 07.)
Az utóbbi hetek nem éppen kedvező időjárása néhányszor már visszatartott bennünket a túráktól, de ma végre nekivágtunk a jobbnál-jobb úticélok közül kiválasztott  Börzsönynek. A megduzzadt patakok és  néhány emberi és ember feletti tényező összejátszása nyomán kialakult sártenger a nap folyamán többször megnehezítette a dolgunkat, de így is egy esőmentes, tartalmas túranapot tudhatunk magunk mögött.

Kövesdi kilátó - Felsőtárkány  (2013. március 03.)
Remek szállást találtunk Felsőtárkányban és a kedves háziazdával történt reggeli beszélgetésünk és a búcsúzkodás után célba vettük a néhányszor már úticélként szolgáló, isteni kilátással kecsegtető bükki kilátót. A csúcson kicsit feltöltöttük D vitamin készletünket és a kellemes visszasétát követően a "papok városában" folytattunk laza-kényeztetős napunkat.

Hóvirágos-tavaszköszöntő túra - Vöröskő (2013. március 02.)
Felsőtárkányt közelítve már bizsergett a lábunk, hogy a gyönyörű napsütésben végre nekiveselkedjünk a kaptatóknak. Alighogy bevetettük magunkat a sűrűbe, máris hóvirágmezők tűntek fel a patak partján. Csodás látványt nyújtottak, ahogy szerényen nyitogatták hófehér szirmaikat a melengető tavaszi sugarakban. Az Őserdőnél még dacosan tartotta magát a hó, de nem tudott ellenállni a tavasztündér olvasztó lehelletének és már csak összetöpörödött foltjai jelezték, hogy nemrég még vastag hótakaró vigyázott az itt pihenő, apró virághagymákra.

Cappuccino-túra - Bélapátfalva (2013. február 09.)
Felélesztettük a régi hagyományunkat, mely szerint a téli hidegben frissen készített cappuccino-val kényeztetjük magunkat. Erre ma, a két debreceni  srác által éjszaka befűtött, kellemes hőmérsékletű ebédelőhelyünkön, a Cserepes-kői barlangszálláson került sor. A helyenként 40 cm vastag, szinte érintetlen, süppedős hópaplannal borított hegyen élményteli túrát tettünk köszönve a "bükki köveknek".

Lillafüred-Örvény-kő
 (2013. január 27.)
Ezzel a szép túrával végre visszatértünk a hegyek világába a hosszú szünet után. Hazai tájon, a csodaszép Bükkben kezdtük meg a 2013-as év kalandozásainak remélhetően hosszú sorát. Lillafüredről, a vízeséstől indulva kóstoltunk bele a néhány centiméter porhó alatt téli álmot alvó januári természet felfedezésébe. Érintettük a Csókás- és Vidróczky-barlangot, a Magos- és az Örvény-követ is.