HEGYEK VÁNDORA EGYESÜLET

2012-es túráink

Bosruck, Ausztria
(2012. szeptember 16.)
Felejthetetlen nyolc napot töltöttünk ebben a csodálatos alpesi országban, ahol 0-100 év között és fölött minden ember túrázik, sétál! Csupa pozitív élménnyel tértünk haza: kedves, jókedvű emberek, tisztaság, rend, ésszerű, betartható szabályok, a hazaival versenyző árak és persze a gyönyörű természet!  A hazaúton még belefért egy kis csavargás az Ennstaler Alpok egyik gyöngyszeméhez, az Ardning fölött magasodó Bosruck-hoz.

Wilde Wasser, Riesachsee, Ausztria (2012. szeptember 15.)
Az egyik legfantasztikusabb, vadul romantikus hely, ahová eljutottunk a schladming-i kalandozásunkon, bár nehéz lenne itt a túrákat rangsorolni. Iszonyatosan nagy vízhozamú vízesés-szakaszok mentén, laza-látványos séta keretében jutottunk el a Riesachsee hósipkás hegyek között tündöklő tavához. A fotózás nehéz volt a vízpára miatt, de ennek köszönhetjük a Riesachfall alsó szakasza felett  pompázó szivárványt. Nap végén még megkukkantottuk, milyen a kilátás a Hochwurzen-ről.
 Silberkarklamm, Ausztria (2012. szeptember 14.)
A dachsteini hónak itt a Silberkarklammban nyoma sem volt. Bővizű ezüstpatakkal, hatalmas vízesésekkel, meredek sziklafalakkal találkoztunk ebben a vad szurdokban. Ja és a jövőre tekintetttel egy vagány klettersteig-gel! Az út vége egy sziklakapun keresztül egy tágas katlanba vezet. Itt egy hatalmas kőtömbön már ott ücsörög a mi kőemberkénk is.

Dachstein, Ausztria (2012. szeptember 14.)
A felhők fölött tényleg kék az ég! Nagyon jó választás volt erre a napra a Dachstein gleccsere. A frissen leesett hó miatt a kletterezés elmaradt, voltak nálunk sokkal gyakorlottabb csoportok, akik nekivágtak a csúcsnak, pedig jókora jégdarabok csapódtak  a szikláknak miután a csúcsközelben leszakadtak. Kicsit megpirult arccal, a látványtól eltelve szeltük a kilométereket lefelé a Dachsteinre vezető panorámaúton, majd a Silberkarklamm felé vettük az irányt.

Trutenfelsi vár, Donnersbachklamm, Ausztria  (2012. szeptember 13.)
Az egyik délutáni programunk a Trautenfelsi vár megtekintése volt, ami már kívűlről is meglehetősen impozáns látványt nyújtott.  Kaptunk egy több oldalas magyar nyelvű leírást a várról. Ez a zárás előtt fél órával történt, ázottan és esőkabátban léptünk be. Kellemes meglepetés volt a kedvességük! A kiállítás pedig csodás, érdemes megnézni!A nap zárásaként még azért bekukkantottunk a Donnersbach szurdokba.

Wörschachklamm, Ausztria (2012. szeptember 13.)
Ez volt a második "vizes" napunk.  Ahogy kinéztünk az ablakon a szemközti hegyoldalon már beköszöntött a tél, a csúcsot már hó borította. Emiatt át kellett terveznünk a további napok túráit. Kis lustálkodást követően szurdoknézőbe indultunk. Bár változó intenzitással kaptuk nyakunkba az égi áldást, olyan gyönyörű szurdokban lehettünk, hogy cseppet sem foglalkoztunk a potyogó esőcseppekkel. A legszűkebb részen viszont néha-néha egy-egy szikladarab is aláhullt, ami azért félelmetes volt.

Talbachklamm-Riesachfall, Ausztria (2012. szeptember 12.)
Az első vizes napunk az ausztriai utunkon. Reggel még rövidujjas időben indultunk a Talbachklamm meghódítására, ami könnyű, de nagyon szép séta volt. Mosolyt csaltak az arcunkra az itt-ott "hangoskodó" vízi örökmozgók, voltak kis- és nagykanalasok, kerekesek, kalapácsosak és "dugattyúsok" is. Mire a Riesachfall-hoz érkeztünk, megérkezett az ősz, eleredt az eső és végig szakadt a nyakunkba, így a függőhídnál visszavonulót fújtunk.

Höchstein, Ausztria (2012. szeptember 11.)
Már az első hágónál leesett az állunk a tengerszemekkel tarkított "dachsteines" kilátástól. Jó ideje gyűrtük lefelé a helyenként tágas-füves, helyenként keskeny csíkként a távolba futó, majd le-föl cikázó emelkedőket, amikor kibontakozott előttünk egy hatalmas kőtenger és a mögötte tornyosuló sziklatömbök képe. Tágra nyílt szemünk a lehetséges túrautat fürkészte, de az ekkor még ügyesen rejtőzött előlünk. A Höchstein lentről pengeéles, égbetörő  csúcsa már az ebéd igéretét hordozta magában.
  Krahbergzinken, Ausztria
 (2012. szeptember 10.)
Ahogy a Planai felvonón egyre távolabb kerültünk Schladming városától, egyre közeledtünk a csipkés csúcsok, gyönyörűbbnél gyönyörűbb vonulatok, hegyoldalak, a havasszépék, áfonyák (ebből jó sokat ettünk), az érdekes fafaragások kimeríthetetlen szépségű birodalmához.

Hochtausing/Ostanstieg, Ausztria (2012. szeotember 09.)
Ezen a napon kezdtük meg várakozással teli, nyolc napos utunkat, melyet a csodaszép Alpok rengetegébe terveztünk. Több, mint 700 km-es kocsikázás után gondoltuk, megmozgatjuk fáradt végtagjainkat. Mivel még majdnem egyórás út várt ránk a szállásig, a csúcsot elérve szomorúan állapítottuk meg, hogy most a Tonisteig kimarad .

Hochlantsch/Franz Scheikl Klettersteig /Naturfreundesteig/, Ausztria (2012. augusztus 13.)
Ki akartuk próbálni vadiúj felszerelésünket, hát nekivágtunk a kletterek ausztriai világának. Az út elején még szokatlan kantárt és "akasztgatást" hála Kiss Sanyi és Csordás Janó instrukcióinak hamar megszoktuk és élvezetes napot töltöttünk a Fishbacher Alpokban.

Gaja-szurdok, Csókakő
(2012. augusztus 12.)
A II. Hegyekvándora nyaralás kellemes felvezezetése volt az első napon megtekintett Károlyi kastély Fehérvárcsurgón, a Gaja-patak völgyében tett túra, majd Csókakő várának bevétele. A Gaja-szurdokban nem hagytuk ki Sobri Jóska barlangját, Ádám-Éva fáját és az Erdei-tavat sem.

II. Hegyekvándora nyaralás (2012. augusztus 12-19.)
Változatosra sikerült a HTTK második balatoni nyaralása. Várlátogatás, "light-os" szurdoktúra, kletteres túra, tűzszínház, Kalapács és IA koncert, vitorlázás, városnézés, balaton-felvidéki séta, természetesen fürdőzés, kerékpározás, főzés  is szerepelt a repertoárban.

Nagy-Phaeton körút
(2012. július 07.)
Napfény, a zöld számtalan árnyalata, virágok sokasága kényeztette az öt bátor vállalkozót. Első célpontunkról, a Mezőhavasról gyönyörű panoráma tárult elénk, a távolban a Bocsásza kétpupú sziluettje is kirajzolódott. A Kígyók szakadéka, a fenyvesek, a Papok feredője, a Nagy-Phaeton vízesés, a láncos mászókák mind feledhetetlen élménnyel gazdagítottak bennünket.

Sitkei Kápolna, Pápa, Zirci Arborétum, Veszprém
(2012. június 09.)
Kőszegről hazaindulva üldözőbe vett bennünket az eső, ezért a betervezett túra helyett kulturális elfoglaltságot választottunk. Megnéztük a Balázs Fecó által elhíresült Sitkei Kápolnát, Pápán éppen felújítások folytak ottjártunkkor.  Szétnéztünk Zircen, bebarangoltuk az arborétumának minden zegét-zugát. Nem hagytuk ki a sorból a királynők városát, ahol csodás építészeti remekműveket láttunk.

Irottkő/Geschriebenstein (2012. június 08.)
A Források-útját végigjárva, bükkösökön és fenyveseken átvágva jutottunk el az Alpok utolsó keleti hírnökeként a síkság fölé tornyosuló Kőszegi-hegység legmagasabb pontjához, a 884 m magas Irottkőhöz. A Szent Vid kápolna felé haladva megállapítottuk,  hogy nem cserélnénk a mai ifjúsággal (kor ide-oda), akik buszon ülve tették meg az utat és vidáman integettek nekünk.

Rohonci biciklitúra (2012. június 07.)
Kőszeg főteréről indulva Kőszeg tavának, a Cáki Pincemúzeumnak,  Velemnek, a bozsoki Sibrik kastélynak az érintésével tekertünk át nyugati szomszédunkhoz és meg sem álltunk a rendezett városka pihenő-fürdő taváig (Érdekes, hogy náluk "horgászni tilos" tábla van a tónál kitéve, nálunk pedig "fürödni tilos" a legtöbb tavunknál). Visszafelé nem hagyhattuk ki a néhány éve már látott, de azóta is fejlődött Novákfalvát.

Schneeberg: Weichtalklamm, Klosterwappen, Kaiserstein (2012. június 06.)
("Kiss Sanyi túra"-ahogy magunk közt hívtuk)
Violáktól illatozó szurdokon keresztül jutottunk fel az álomhelyen lévő Kientalerhütte-hez, de az út neheze csak ezután következett! Páratlan panorámával, apró virágok sokaságával kényeztető túraúton értük el a szeles, hideg csúcsot. Az erőltetett menet ellenére is rabul ejtette szívünket az Alpok!

Soproni-hegység (2012. június 05.)
Első célpontunk a Károly magaslat impozáns látványt nyújt, de kilátónak ez túl civilizált volt számunkra, úgyhogy Várhely kétirányú fakilátójából tekintettünk alá e meseszép tájra. A Lajta vidékét, Sopront, Ausztria hegyeit is megcsodálhattuk innen. A kora vaskori halomsírok környéke igazán kellemes, "múlthangulatú" része volt mai túránknak. Mocsári nőszirmot itt láttunk életünkben először! Este pedig nem mehettünk vissza kőszegi szállásunkra a hűség városának megcsodálása nélkül.

Kőszegi-hegység - Óház-tető(2012. június 04.)
Kőszegről indulva - az ottani gyönyörű templomokba bekukkantva - a Kálváriát, Trianoni keresztet érintve jutottunk fel az Óház-tetőhöz.  Mesébe illően szép a Szent Jakab templom hatalmas oszlopaival, méretes freskójával. A békés hangulatú Kálvária templomtól Kőszeg panorámája tárult elénk. Jártunk már néhány éve ezen az úton, és bár megunhatatlan e táj, újdonságként most becsempésztük a Stájer házakat is, ami a forrással, fa haranglábbal igen különleges hangulatot áraszt.

Hétforrás biciklitúra (2012. június 03.)
"A kőszegi városnézéssel egybegyúrt, első igazi biciklitúránk a Hétforráshoz vezetett és nem mondanám első nekifutásra könnyűnek. A nehézséget számomra a hegyi terep jelentette, még alföldön sem kerékpározom gyakran, ráadásul technikailag sem voltam a helyzet magaslatán. A nap végére azonban sokmindent megtanultam!" (Zsu)

Tata (2012. június 03.)
Megkopott emlékeinket frissítettük fel a vizek városának másodszori megcsodálásával. Jól esett romantikus sétát tenni a várral ékesített Öreg-tó körül és a műromok között.

Balaton-felvidék
(2012. április 29- május 01.)
Az áprilisi 30 fokos melegben csábított a víz le a partra süttetni a hasunkat. Mi azonban jó túrázókhoz méltón végigtapostuk az eltervezett utunkat  a Keszthelyi-hegység fekete fenyőitől a tanúhegyekig. Azért jutott időnk strandolásra is!

Tihanyi-félsziget (2012. április 28.)

A Kálvária tetejére mindenképp ajánlok egy sétát annak, aki erre jár. Stációk, apátság, víz, jól egybe van gyúrva egy szép összképhez.

Élménybeszámoló:

Selmec (2012. március 16.)
A kultúra-túrával indított, hosszúra sikerült és maximálisan kihasznált napunk fantasztikus élményekkel ajándékozott meg bennünket. Igazán szép szülinapi ajándék ez egy túravezetőnek, akinek élete a vándorlás és új helyek felfedezése!

Karancs (2012. március 15.)
Biztosan visszatérünk még ide, hiszen ez is elbűvölő táj! Színes túranapot mondhattunk magunkénak, mivel láttunk emlékművet, vaddisznót, várakat; láttuk az Alacsony és Magas-Tátra távoli-havas vonulatait, a Karancs-kápolnát, a tavaly megcsodált Ajnácskői-hegységet; felmásztunk a Karancs-kilátóba.

Zemplén (2012. március 10.)
Végre, közel két hónapos pihenő után, újra útra keltünk. Nagyon hiányzott már a túrázás, ideje volt bevetni magunkat a hegyek közé. Az időjárásra igazán nem lehet panaszunk, egész nap fürdőzhettünk a nap sugaraiban. Ki is használtunk minden percet a sütkérezésre, nagyon élveztük a sziklákon, pihenéssel töltött időt.

Bükk (2012. január 29.)
Csípős, hideg széllel és napsütéssel fogadott bennünket a Bükk. Az emelkedőkkel tarkított útvonalon így sem fáztunk, már a túra elején lekerült rólunk a kabát. Igazi stresszoldó napot tölthettünk a borókák között.
Élménybeszámoló:

A havas Mátra bércein
(2012. január 27.)
A két hónappal ezelőtti Mátrai túránkkal ellentétben gyönyörű tiszta időben mehettünk végig a kilátópontokban bővelkedő bérceken, ahonnan az Alacsony- és Magas-Tátra hósipkás csúcsai színesítették panorámánkat. Szélcsendes, szikrázóan napos túranapon járhattuk végig a novemberi útvonalat.